Sposób transportu i zabezpieczenia tendra podczas żeglugi zależy od inicjatywy właściciela jednostki – oprócz ogólnych zasad zdrowego rozsądku – ponieważ jest to ściśle związane z indywidualnymi wymaganiami, a przede wszystkim z wymiarami łodzi. Z powodów bezpieczeństwa oraz potrzeby zapewnienia przestrzeni zaleca się, aby tender nie znajdował się na pokładzie, nie był holowany za jednostką ani zawieszony na dźwigu. Niemniej jednak twarde tendry wymagają specjalnie wydzielonego miejsca, podobnie jak gotowe do użycia tendry pneumatyczne, które nie wymagają ręcznego ani elektrycznego pompowania i opróżniania.
Jak zapewnić równowagę między bezpieczeństwem a komfortem?
)
Generalnie rzecz biorąc, większość tendrów pneumatycznych na pokładzie jest już napompowana i gotowa do zwodowania. Sposób transportu tendra zależy od jego rodzaju oraz rozmiaru kadłuba łodzi. Jeśli jest holowany za jednostką, trzeba brać pod uwagę zarówno zalety, jak i wady tej opcji: nie zajmuje miejsca na pokładzie i jest już w wodzie. Jednak holowanie wymaga szczególnych środków ostrożności, aby nie uszkodzić wyposażenia tendra i ułatwić manewrowanie w ciasnych przestrzeniach, np. podczas przybijania do portu.
Jeśli zdecydujesz się na podniesienie tendra na pokład, masz do wyboru kilka opcji. Większe jednostki, powyżej 45 stóp, zazwyczaj instalują najlepszą i wysoko rekomendowaną opcję, czyli wytrzymały i praktyczny dźwig rufowy, taki jak ten obrotowy (Swivelling davit) oferowany przez Osculati. Podczas instalacji należy szczególnie uważać, aby prawidłowo wiercić w powierzchniach z włókna szklanego oraz prawidłowo zamocować płyty przeciwstawne, aby zapobiec ich zapadaniu. Po zainstalowaniu taki system zapewnia łatwe i bezpieczne zwodowanie i podnoszenie tendra dzięki 3-ramiennemu systemowi podnośnika tendra z płytkami i zaczepami (osculati.com). Inne opcje wymagają po prostu zabezpieczenia tendra na pokładzie lub na rufie, jeśli platforma kąpielowa jest wystarczająco szeroka.
Zabezpieczenie tendra na pokładzie jest kluczowe, ponieważ nic nie jest gorsze niż widok uniesionego tendra na dziobie, spowodowanego poluzowaniem pasków lub nieprawidłowym mocowaniem. W zależności od wymagań i dostępnej przestrzeni na pokładzie, tender zazwyczaj mocuje się na dziobie, pomiędzy przednim staniem a masztami (co jest najczęściej spotykaną opcją), lub na pokładzie nadbudówki. Warto dodać kilka okuć z przeciwwagą do włókna szklanego, aby odpowiednio zabezpieczyć tender za pomocą pasów lub lin. Mogą one jednak dodać dodatkowy osprzęt do pokładu. Aby tego uniknąć, można wykorzystać poręcze burty jako punkt mocowania pasów. W takim przypadku powierzchnia, która ma kontakt z wiatrem, powinna być jak najmniejsza, aby zredukować naprężenia na linach, a tym samym na poręczy.
Podczas długich rejsów warto nieco opróżnić tender, aby jak najbardziej go spłaszczyć, co ułatwi manewrowanie genuą podczas zmiany tacku. Tender powinien być zabezpieczony w (przynajmniej) czterech punktach, po dwa z każdej strony. Dodatkowo dziobowa część powinna być odpowiednio zabezpieczona przed silnym wiatrem. Aby zmniejszyć naprężenia na okułkach, należy zamocować tender wzdłuż całego kilu (oczywiście zabezpieczony do góry nogami). Zaleca się ochronę przed złymi warunkami atmosferycznymi i promieniowaniem UV za pomocą jednej z wielu dostępnych na rynku osłon.
Po prawidłowym ustawieniu tendra należy zdecydować, jak go zabezpieczyć. Można używać lin, ale najlepszym rozwiązaniem są pasy. Na rynku dostępna jest szeroka gama osłon – upewnij się, że liny są odporne na promieniowanie UV, a haki wykonane ze stali nierdzewnej, co zapewni ich trwałość na dłużej. Zobacz pasy z napinaczem 25 mm x 400 cm (osculati.com). Ich zaletą jest szybka regulacja i gumowa powierzchnia kontaktowa, dzięki której żadne liny nie uszkodzą tendra w czasie. Na koniec, ich wysoka wytrzymałość zapewnia solidność całego systemu.
Aktualności dla marek
Pozostałe artykuły

Lumitec robi furorę na targach SCIBS

Gniazdo przednie RV 14-50DFR
