Która bateria RELiON będzie odpowiednia dla mojego kampera?

Rozważasz wyposażenie swojego kampera w baterie litowe, ale nie jesteś pewien, która bateria będzie najlepsza dla twojej konfiguracji? W tym artykule poznasz korzyści użycia baterii litowych. Dowiesz się też, która bateria litowa RELiON będzie dla twojej indywidualnej konfiguracji najlepsza.

Zastanawiasz się, jaki model baterii litowej RELiON sprawdzi się najlepiej w twoim samochodzie kempingowym? Być może dopiero poszukujesz samochodu kempingowego i jesteś ciekaw, jak dobrać pojemność baterii do auta i przyczepy kempingowej. Warto zwrócić uwagę na korzyści płynące z użycia baterii litowych w samochodzie kempingowym oraz rozeznać się w rekomendowanych modelach w zależności od wielkości i wymagań mocy twojego kampera.

Masa:
Niezależnie od tego, czy prowadzisz klasyczny kamper Klasy A, czy też holujesz niewielką przyczepę typu teardrop za swoim samochodem, waga jest głównym czynnikiem do rozważenia. Wszystkie pojazdy i przyczepy mają dopuszczalną maksymalną ładowność, której nie można przekroczyć. Tradycyjny akumulator ołowiowo-kwasowy w rozmiarze 24-31 waży od 27 do 32 kilogramów. Z kolei baterie litowe zazwyczaj ważą o połowę mniej niż ich odpowiedniki ołowiowo-kwasowe. Zestaw ośmiu baterii litowych to 130 kilogramów, które można zapakować gdzieś indziej. Chociażby w postaci dodatkowych litrów wody pitnej, nie wspominając o opcji dodatkowego bagażu lub prowiantu. To rewelacyjna wiadomość, zwłaszcza jeśli biwakujesz na łonie natury i nie masz dostępu do wszystkich mediów.

Pojemność użytkowa
Baterie litowe, w porównaniu z akumulatorami ołowiowo-kwasowymi, oferują znacznie wyższą pojemność użytkową przy tej samej ocenie ilości amperogodzin. Dla wielu zastosowań akumulatory ołowiowo-kwasowe są dobierane tak, aby rozładować nie bardziej niż do połowy wartości, co wydłuża żywotność baterii. Jeśli zastosujemy się do powyższego założenia, zestaw czterech baterii ołowiowo-kwasowych o pojemności 100 Ah da nam w praktyce tylko 200 Ah, a ich zużycie przybliży konieczność naładowania baterii, z myślą o ich dłuższej żywotności. Baterie litowe pozwalają na utrzymanie stałej mocy i energii przy dowolnym tempie rozładowania To daje możliwość doboru zestawu o połowę mniejszego niż w przypadku porównywalnego zestawu akumulatorów ołowiowo-kwasowych.

Czas ładowania
Wewnętrzna oporność baterii ołowiowo-kwasowej rośnie ze wzrostem poziomu jej rozładowania. Zatem algorytm ładowania tej baterii jest projektowany tak, aby stopniowo podnosić napięcie podczas ładowania, co z kolei wydłuża czas ładowania. Baterie litowe można ładować znacznie szybciej ze względu na niższy wewnętrzny opór. To oznacza również krótszy czas pracy hałaśliwego i uciążliwego dla środowiska generatora, potrzebny by naładować swoje baterie. Dla porównania, akumulatory ołowiowo-kwasowe rozmiaru 24 do 31 mogą potrzebować 6-12 godzin na naładowanie, podczas gdy czas ładowania baterii jest czterokrotnie lub nawet sześciokrotnie krótszy, od 1 do 3 godzin.

Stan częściowego naładowania
Stan częściowego naładowania (Ang: PSoC), jest częstym czynnikiem obniżającym żywotność baterii ołowiowo-kwasowych stosowanych w samochodach kempingowych. Jak wspomnieliśmy wcześniej, rozładowywanie baterii ołowiowo-kwasowych poniżej 50% ich pojemności lub nieregularne ich naładowywanie do 100% niekorzystnie wpływa na ich żywotność. Wyobraź sobie, że polegasz na panelach słonecznych do ładowania swoich baterii, a jest pochmurny dzień? A jeśli trafisz na kemping, gdzie użytkowanie generatora nie będzie mile widziane? Brak możliwości pełnego naładowania lub regularna praca w stanie częściowego naładowania nie ma żadnego wpływu na stan baterii litowych. Dodatkowo, baterie litowe mogą być przechowywane w stanie gotowości (50% naładowania) w okresie zimowym lub przez dłuższy czas, co jest naturalne, kiedy nie używasz swojego samochodu kempingowego przez kilka miesięcy. Nie powoduje to żadnych negatywnych skutków, a baterie litowe tracą tylko około 3% swojej pojemności w amperogodzinach z każdym miesiącem przechowywania.

Koszt na cykl
Choć początkowe koszty baterii litowych mogą wydawać się wyższe, to faktyczny koszt ich posiadania jest przynajmniej o połowę niższy niż w przypadku baterii ołowiowo-kwasowych. Jest tak dlatego, że cykl życia i trwałość baterii litowych są znacznie większe niż w przypadku baterii ołowiowo-kwasowych. Nawet najlepsze akumulatory kwasowo-ołowiowe typu AGM, które dosyć często wykorzystuje się w samochodach kempingowych mają efektywną żywotność między 400 cyklami przy 80% głębokości rozładowania a 800 cyklami przy 50% głębokości rozładowania. Dla porównania, żywotność baterii litowej jest 6 do 10 razy dłuższa niż porównywalnej baterii ołowiowo-kwasowej. Wyobraź sobie, że nie musisz wymieniać akumulatorów co 2-3 lata!

Poniższa tabela ilustruje zestawienie kosztów i innych omówionych wcześniej korzyści.

 

Modele 31 AGM

RELiON RB 100

Napięcie

12 12,8

Ah

98 100

Cykle życia przy 80% głęb. rozł.

400 7080

Koszt baterii / sztuka

   

Koszt na cykl

   

Masa (kg)

28 14

Wymiana

2-3 tygodnie

10+ lat

Samorozładowanie

4% tygodniowo

3% miesięcznie

Jeśli chcesz określić indywidualne zapotrzebowania na energię, zapoznaj się z tym artykułem i poniższą tabelą, przedstawiającą popularne baterie kupowane do użytku w różnych klasach samochodów kempingowych załączonej grafice poniżej. Zapraszamy do kontaktu, jeśli potrzebujesz dodatkowej porady przy wyborze odpowiednich baterii do swojego samochodu kempingowego.

Informacje o cookie

Na stronie primemarine.com.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.